dimarts, 16 d’octubre del 2012

Taoisme




Lao Zi 老子
El Taoisme filosòfic o Daoisme (aquesta última forma escrita seguint les regles de transcripció fonètica del pinyin) va ser una escola de pensament contemporània del Confucianisme. Aquesta escola estava representada per tres personatges en concret que formen la trilogia del Taoisme. Per una banda, Lao Zi 老子, personatge probablement llegendari a qui se li atribueix haver escrit el llibre del Tao o Dao de jing 道德经. Per altra banda, Zhuang Zi 庄子, del qual sí se’n té constància històrica (se sap que va escriure alguns passatges de l’obra que por per títol el seu nom) i Lie Zi 列子, autor del Tractat del buit perfecte o llibre de la perfecta vacuïtat.
El Taoisme filosòfic gira entorn del concepte del Dao (Tao) que significa camí, via o mètode, i que es usat per el Confucianisme, el Buddhisme i altres escoles de pensament tot i que amb significats diferents. El Dao del Taoisme es una entitat anterior al temps i a l’espai, el Dao es infinit, es vacuïtat, no es pot definir ni descriure perquè no te trets físics. Segons els taoistes, a la vida totes les coses estan en un perpetu fluir, tot està canviant constantment llevat del Dao que és d’on sorgeix tot i cap on torna tot.
La vacuïtat és un concepte molt important per als taoistes que l’associen amb el Dao. La vacuïtat és quelcom que passa desapercebut per a tothom, és quelcom que ningú no valora i que dóna sentit a les coses de la vida, és a dir, el no ser dóna sentit al ser.

11- Trenta raigs convergeixen en el botó de la roda, però és en el buit del botó on rau la seva utilitat per al carro.
L’atuell obté la seva forma de l’argila treballada, però és en el buit on rau la utilitat de l’atuell. S’obren portes i finestres, i és en el buit on rau un profit d’allò que és; extraiem una utilitat d’allò que no és.
(Llibre del Tao)

 Tanmateix, segons els taoistes, el Dao no es pot nombrar, no es pot delimitar o copsar perquè el Dao del que podem parlar no és el vertader Dao, el vertader Dao és en realitat quelcom inabastable per al coneixement racional humà.  

1-      Un dao que es pot definir no és un dao constant. Un nom que es pot aplicar no és un nom constant. L’absència de nom és l’origen del tot. El nom és la mare de les coses.
El qui no busca trobarà el misteri del dao. El qui busca trobarà l’aparença de les coses. El misteri i l’aparença són u; els noms els separen. Aquesta identitat és difícil, dificilíssima, de comprendre; és la porta del misteri més profund.
(Llibre del Tao)

Taoisme VS Confucianisme

En primer lloc, el concepte de Dao que tenen els taoistes y el confucians és completament diferent. Per als confucians, el Dao és el camí que van seguir els sants reis de l’antiguitat, és la moral, la forma d’actuar i les obres exemplars d’aquells monarques. Per tant, el Dao confucianista és un camí creat per l’home, on l’home es el centre de totes les coses. Per als taoistes, en canvi, el Dao és una entitat anterior a l’home, a la terra i el cel, no està subjecte al temps ni l’espai, és vacuïtat. L’home i tot el que hi ha al cel i la terra són producte del Dao, tot neix del Dao i tot acaba tornant cap al Dao en un perpetu fluir.
Els taoistes, a diferencia dels seus coetanis confucians, refusen l’estudi i el coneixement racional perquè creuen que allunya als homes de la vertadera naturalesa de l’Univers. Les persones que posseeixen coneixements racionals volen definir el món, el volen acotar i posseir, però l’única cosa que aconsegueixen amb això és veure les aparences de les coses i no pas copsar la seva vertadera naturalesa d’aquestes, es fixen només en les particularitats i són incapaços de veure el “tot”. Per exemple, el confucians creuen que per al bon funcionament de la societat i el govern cal una rectificació dels noms, és a dir, que cada cosa es digui pel seu nom, que els noms de les coses descriguin la vertadera naturalesa de les coses perquè no hi hagi malentesos. Els taoistes, en canvi, aposten per un coneixement fruit de l’experiència, un coneixement lliure de prejudicis a través del qual el savi observa el devenir natural de les coses sense cap ànim de definir-les, sense voler posseir-les o canviar el seu curs natural.
Per als confucians són summament importants els ritus li  que no només incloïen les cerimònies i ofrenes als ancestres, sinó també tot allò referent a les relacions humanes: etiqueta, protocol, comportament i conductes adequades dins la societat. Per als taoistes, en canvi, els ritus són fruit de la convenció social i, per tant, no tenen cap valor. Les persones que segueixen els ritus actuen, volen transformar les coses perquè aquestes s’adaptin a una moral determinada, però la moral només és una invenció de l’home i l’home no és més que una part de la creació del Dao. Per tant, segons els taoistes els ritus corrompen la societat i l’allunyen de la vertadera essència del Dao.
Per als confucians, l’eix central de la vida és la família i la vida en societat. El junzi confucià és aquella persona que professa la solidaritat humana ren, la seva moral i els seus actes s’ajusten allò prescrit als Cànons xinesos, és a dir, que actua de forma exemplar igual que ho van var els sants reis de l’antiguitat. El savi taoista, en canvi, aposta por portar una vida més austera, senzilla i allunyada de la societat amb l’objectiu d’estar en perfecta harmonia amb la naturalesa, i per tant, estar més a prop del Dao. La seva màxima és el “no actuar”o wuwei 无为 que no significa no fer res, sinó simplement no influir ni intentar canviar el devenir natural de lUnivers. 

Taoisme 道家


   

Taoisme 2道家


 

Taoisme i el llibre del Tao (Dao De Jing) 道德经和道家


 

 Classe magistral sobre el Daoisme (inglés)


 

Taoisme VS Confucianisme


 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada